ZMA

Publikováno:

ZMA

Tato zkratka pochází z anglického složení 3 slov „Zinc Magnesium Aspartate“ a je hojně využívána v podobě suplementu pro sportovní výživu se standardizovaným složením a dávkováním. Skládá se z minerálů Zinek, Hořčík a vitamín b6. ZMA má velmi výrazný vliv na výkonnost sportovců, která byla dokázána ve studii s americkými fotbalisty z roku 1998.

Složení ZMA a doporučené dávkování pro muže:

Zinek – 30mg Hořčík – 450mg Vitamín B6 – 10,5mg.

 

Pozitivní účinky ZMA

 – každý, kdo cvičí nebo sportuje a trochu se orientuje ve výživě, ví, že pro lepší výsledky (nárůst svalové hmoty, redukce tukové tkáně, zvýšení síly) je zapotřebí dosáhnout vyšší hladiny vlastních anabolických hormonů. ZMA obsahuje zinek a hořčík ve formách, které jsou pro organismus vysoce využitelné. Zinek je vázaný na esenciální aminokyselinu methionin a kyselinu asparagovou. Ve vazbě na aspartát je také hořčík. Jsou tedy ve formách, jak je organismus využívá pro transport do místa spotřeby (Neexistuje žádný důkaz o tom, že by podobné účinky mělo podávání zinku a hořčíku v jiné formě). Pro zvýšení jejich absorbce a vstřebávání je přidán vitamin B6. Užívání ZMA má za důsledek stimulaci a produkci vlastního testosteronu, čímž dochází k rychlejšímu nárůstu síly a taky svalové tkáně. Naopak eliminuje nárůst stresového hormonu kortizolu, který není žádoucí pro naše tělo. Jednoduše řečeno tento hormon snižuje náš výkon. Dalším důsledkem je velice špatná regenerace, přibírání tukové tkáně a ztráta současné svalové hmoty. Je klinicky dokázáno, že ZMA zvyšuje hladinu anabolických hormonů (testosteron, růstový hormon, růstový faktor IGF) a naopak potlačuje produkci katabolického hormonu kortizolu. Dochází k lepší regeneraci, nárůstu svalů a redukci tuku.

Přínos zinku pro tělo

 – pokud je naše tělo vystavováno stresu fyzickému i psychickému a zátěži dochází ke zvýšené potřebě tohoto minerálu. Naše tělo obsahuje asi 2g zinku. Pokud dochází k úbytku, můžou v našem těle začít špatně fungovat důležité biochemické reakce. Doporučená denní dávka zinku je stanovena na 15 až 25 mg. Zinek je obsažen také v potravě nejvíce v tmavém mase, mléku, vejcích. V dnešním hektické světě doporučuji zinek suplementovat v podobě doplňků stravy.

Fungování řady enzymatických systémů

– nejvýznamnější inzulínový působí na metabolismus cukrů, bílkovin, hormonů, vitamínů. Ovlivňuje růst a dělení buněk. V neposlední řadě ovlivňuje produkci testosteronu a kvalitu i množství mužského ejakulátu.

Pozitivní vliv hořčíku na lidské tělo

– biologický význam: důležitý pro fungování činnosti svalů a nervů (eliminuje podrážděnost a nervozitu). Ovlivňuje uvolňování energie z glukózy a správnou stavbu kostí. Působí jako uklidňující prostředek. Nedostatkem trpí sportovci, diabetici. V neposlední řádě eliminuje nárůst stresového katabolického hormonu kortizolu.

Význam účinnosti suplementace ZMA byl prokázán

– studie z roku 1998 na profesionálních amerických fotbalistech prokázala obrovský rozdíl ve výkonnosti a fyzickém zdraví mezi fotbalisty, kteří ZMA brali a těmi, kteří byli bez něj. Po 8 týdnech intenzivního tréninku a použití ZMA byly zaznamenány nepřehlédnutelné rozdíly v hladině testosteronu. U testovaných fotbalistů se objevil nárůst testosteronu o více než 30 % (volný i vázaný testosteron), zatímco u kontrolní skupiny došlo k poklesu o zhruba 10 %. Prokazatelné bylo i zvýšení síly při testování kvadricepsů, a to o více než 11 %, zatímco u kontrolní skupiny nárůst nebyl ani 5 %. Pokud to převedeme na příklad klasického cvičence z posilovny, tak by to znamenalo, že po 8 týdnech užívání ZMA se ze standardní zátěží 100 kg na dřep dostanete na 111 kg. A to už za zkoušku určitě stojí. Napište nám do komentářů, jaké máte zkušenosti se ZMA.

 

autor článku: Jiří Votava, edit: Lukáš FULLsport

≪ VITAMÍNY A MINERÁLY