AMINOKYSELINY

Publikováno:

AMINOKYSELINY (SUPLEMENTY)

Aminokyseliny jsou základní stavební jednotkou bílkovin. V bílkovině se může objevit až 20 druhů aminokyselin, ale pouze 10 z nich si lidské tělo dokáže samo vyrobit. Aminokyseliny patřící do této skupiny jsou velmi důležité a nazývají se neesenciální. Patří mezi ně Glycin, Alanin, Glutamin, Glutamová kyselina, Aspartová kyselina, Arginin, Ornitin, Prolin, Serin, Taurin. Druhá skupina rovněž velmi významná, ale ne již natolik, aby si je lidské tělo umělo samo vyrobit, se nazývá esenciální. Zde patří Isoleucin, Valin, Lysine, Fenylalanin, Tryptofan, Methionin, Threonin, Histidin, Cystein. Obecně se dá říct, že význam některých z výše uvedených aminokyselin je při sportovním výkonu a následné suplementaci nezastupitelný. Nejvíce v období diet nebo při velmi intenzivních trénincích, kdy se velkou měrou podílí na správné regeneraci, chrání svalovou hmotu před katabolismem a stimulují hladinu růstového hormonu, čímž podporují svalový růst. Každá z uvedených aminokyselin má však svou specifickou funkci. Aminokyseiny si rozdělíme podle toho, v jakém složení a formě jsou v dnešní době uváděny výrobci doplňků stravy na trh a představíme si ty nejdůležitější pro účely suplementace ve sportu.

KOMPLEXNÍ AMINOKYSELINY

Můžeme rozdělit ještě na dvě podkategorie:

„Předtrávené“ Hydrolyzáty aminokyselin, většinou označovány jako Amino. Jedná se o směs peptidicky vázaných aminokyselin ve formě tzv. hydrolyzátu. Přirozené štěpení bílokoviny probíhá v žaludku během procesu trávení, z čehož plyne, podobně jako u hydrolyzovaných proteinů, velmi rychlá a skoro bezztrátová vstřebatelnost. V tenkém střevě již probíhá pouze rozklad na jednotlivé aminokyseliny a případná transformace. Využití tak najdou ihned po tréninku nebo ráno lačno, kdy potřebujeme tělu rychle dodat kvalitní přísun bílkovin. Pozor na nekvalitní hydrolyzát želatiny s velmi malou využitelností pro lidský orgainsmus.

příklady:

Extrifit Amino Hydro 4000

Scitec Nutrition Amino 5600

Nutrend Compress Whey Amino 10 000 

Druhou kategorií jsou směsi volných aminokyselin bez peptidické vazby. Můžeme je rozlišit podle množství obsažených volných aminokyselin. Jejich nespornou výhodou je tzv. free vazba, která má zá důsledek okamžité vstřebávání, a tím ten nejrychlejší transport k zatíženým svalům. Rychlost vstřebávání ještě závisí na formě těchto aminokyselin. Dostupné jsou v podobě tablet, kapslí, prášku, ale i tekutiny. Využití před tréninkem nebo během tréninku.

příklady:

Metaforce Meta Amino

Olimp Sport Nutrition Anabolic Amino 5500

Universal Uni-liver

VĚTVENÉ AMINOKYSELINY BCAA

V poslední době již z prokazatelných důvodů nejčastější doplněk stravy většiny sportovců. Větvené aminokyseliny jsou známé pod zkratkou BCAA (branched chain amino acids) a patří sem L-valin, L-leucin a L-izoleucin. Jak bylo výše uvedeno tyto aminokyseliny, patří mezi esenciální aminokyseliny, které si člověk nedokáže sám vyrobit. Pro jejich schopnost procházet játry bez většího rozpadu dále do krevního řečiště jsou perfektním zdrojem pro regeneraci poškozené svalové tkáně a tvorbu nové. Vzhledem k nejvyšší denní potřebě L-leucinu, který startuje nejrychleji syntézu bílkovin, výrobci modifikují různě poměr jednotlivých aminokyselin za účelem dosažení optimálního složení pro regeneraci a svalový růst. Můžeme se tak setkat s poměry 2:1:1, 3:1:1, 4:1:1. Dávkování je předmětem diskuzí a bude jistě subjektivní, ale většina odborníku na danou problematiku se shoduje, že by mělo být vyšší, než uvádí výrobci na svých suplementech. Mě se osvědčilo dávkování 5g před a po tréninku.

Příklady:

Scitec Nutrition Bcaa 6400

Olimp Sport Nutrition Bcaa Xplode Powder

Nutrend Amino Bcaa Mega Strong

JEDNOTLIVÉ AMINOKYSELINY

Pro velmi specifické účely v oblasti sportu jsou užívány i jednotlivé aminokyseliny samostatně a to s ohledem na jejich funkci v lidském organismu. Pro oblast sportovní výživy jsou těmi nejzajímavějšími:

Glutamin

Neesenciální aminokyselina, jejíž množství je v lidském těle nejvyšší ze všech aminokyselin. Mezi nejzásadnější vlastnosti glutaminu patří: zabraňování katabolismu, zvyšování koncentrace aminokyselin v tkáních, podporuje syntézu bílkovin, biosyntézu glukózy, zlepšuje vstřebatelnost kreatinu, zvyšuje imunitu sportovce ve fázi regenerace, zmírňuje psychické vyčerpání a depresi. Jako vhodné dávkovaní se jeví 15 – 20g denně pro silové sportovce rozdělené do několika dávek. Nejlépe po tréninku a před spaním.

Příklady:

Scitec Nutrition L-Glutamine

Olimp Sport Nutrition Glutamine Xplode

PHD Nutrition L-Glutamine

Arginin

Arginin je podmíněně esenciální aminokyselina, která podobně jako glutamin působí jako antikatabolikum a mírné anabolikum. Arginin v lidském těle zodpovídá za přenos oxidu dusíku, který způsobuje dokonalé prokrvení svalů. Arginin rovněž zlepšuje imunitní reakci organismu a zvyšuje uvolňování růstového hormonu a inzulínu. Z dalších jeho funkcí uvedu ochranu jater, zlepšení hojení ran, pozitivní vliv na počet pohyblivost spermií a zlepšení erekce penisu. Dávkovaní je doporučováno 3 – 6 g 2 krát denně, nejlépe před tréninkem a před spaním.

Příklady:

Scitec Nutrition Mega Arginine

Olimp Sport Nutrition Aakg Xplode Powder

Nutrend Arginine

KLOUBNÍ VÝŽIVA ≫